Gå direkt till innehåll
Uppfattning och verklighet - fyra saker jag har lärt mig av Generation Z

Nyhet -

Uppfattning och verklighet - fyra saker jag har lärt mig av Generation Z

Det pratas mycket om Generation Z, den nyaste generationen som går till högre utbildning och börjar yrkeslivet. Men hur betraktar de sig själva, och vad tycker de om hur de uppfattas av äldre generationer? Lektor Claire Jollain vände sig till sina studenter för att få svar.

År 2019 började mina online-marknadsföringsstudenter skriva blogginlägg för att beskriva sin generation för framtida rekryterare. Innan vi satte igång det här akademiska projektet uppmanade jag studenterna att läsa undersökningar om Gen Z (personer födda ungefär mellan 1997 och 2012) och fundera på om de är eniga eller oeniga med det som man säger om dem, och varför.

De bästa blogginläggen blev publicerade och nu har vi över 50 blogginlägg skrivna av kandidat- och masterstudenter från 27 olika länder. Här är vad de hade att säga och vad jag lärde mig om sanningarna och missuppfattningarna gällande deras generation:

1. Världen gillar dem inte

Det första studenterna lärde sig när de gjorde sin forskning var att de flesta undersökningar om Gen Z leder fram till negativa slutsatser: de betraktas som asociala, beroende av teknik och lata. Lärare påstår att de inte kan göra anteckningar; rekryterare kritiserar deras brist på professionalism och arbetsledare tycker att de inte är hårt arbetande. När jag såg hur mina studenter reagerade på denna kritik kände jag mig irriterad för deras skull: är detta verkligen det rätta sättet att välkomna en ny generation som ska vara tvungna att lösa dramatiska problem som klimatförändringen?

Medan mina studenter erkänner att de litar mycket på teknik och att en av deras största skräck är att förlora tillgång till Wi-Fi, förklarar de också att de hatar e-brev och föredrar personlig kommunikation. Jag gillade kommentar av Christine, om lärare som försöker engagera studenter med YouTube-videor. Hon skrev: "I dagens värld tror lektorer att när klassen är ointresserad ska en video på en skärm fånga vår uppmärksamhet. Men sanningen är att om vi inte var engagerade i början finns det ingen video på nätet som ska tvinga våra hjärnor att bearbeta eller även bevara den informationen de vill överföra".

I nästan alla bloggar meddelar studenterna att deras huvudprioritering och oro är att hitta ett lämpligt arbete eftersom de är medvetna om hur konkurrensutsatt arbetsmarknaden är. När de läser att de saknar professionalism invänder de genom att ifrågasätta professionalism hos företag som inte svarar på frågor om lediga arbetsplatser eller som inte ger feedback efter en jobbintervju. Hur kan vi be dem vara artiga när företag inte är det?

I sitt blogginlägg uttryckte Lynn sitt förakt: "Vi förstår inte hur vissa företag betygsätter personer med utgångspunkt i ett papper! För mig är det som att döma en bok efter omslaget – och vi vet alla att vi inte bör göra det".

Många studenter säger att de startade småföretag när de studerade på gymnasiet, och det är tydligt att på Gen Z önskelista är det mycket populärt att ha önskan att bli entreprenör. Medan vissa av deras uppfattningar om början av yrkeslivet är felaktiga, uttryckte ett stort antal studenter som Oliver oro över att vara kreativt kvävda: ”Jag är jätterädd för det faktum att en dag kunde jag arbeta i ett kontorslandskap. Den här världen tillåter inte kreativitet”.


2. De letar efter mening överallt

Bombarderad med information har det visat sig att Gen Z: s koncentrationsförmåga är mindre än 10 sekunder. Betyder det att de inte är intresserade av någonting eller tvärtom, försöker de filtrera allt med ett gemensamt mål: att förstå det!

Caroline påpekar att det inte är så att hennes generation inte kan koncentrera sig, de bara tänker och absorberar information annorlunda: ”Bara för att vi föredrar att höra nyheterna från en snabb video framför en tidning betyder det inte att vi saknar koncentrationsförmåga, precis som att klä på sig jeans på kontoret i stället för en kostym gör inte millenniegenerationen lat”.

Tillgång till nya kommunikationsformer har faktiskt förändrat sättet som den nya generationen kommunicerar på. De måste sortera all denna information, göra val, förstå vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Gällande detta säger Josefin att vi har ansvaret att guida denna generation som slutligen konsumerar tekniken som vi har skapat. Hon påstår: ”Det sägs att depression och dåligt självförtroende ökar i vårt samhälle och vem är ansvarig för det? Generation Z behöver vägledning och hjälp för att hitta sina egna värderingar och inte gå vilse på vägen. De behöver förebilder. Äldre generationer är ansvariga för att hjälpa dem på deras väg till framgång”.

Förväntningarna på arbetsplatsen har också förändrats. Även om de flesta studenter uppskattade sina praktikupplevelser hos globala hotellkedjor, så värdesätter de mer "att bli erkända och uppskattade", förklarar Joao. ”Vi vill inte arbeta för stora företag, vi vill inte vara ett nummer. Vi värdesätter små miljöer där alla känner varandra och där varje röst påverkar det allmänna beslutsfattandet”.

Den här generationen letar ständigt efter självförverkligande mer än titlar och pengar, vilket är tydligt i observationer av Francesco. De gillar inte att bli tillsagda vad de skall göra. De vill försöka och ibland misslyckas själva. ”Gen Z vill göra vad de anser rätt. Det betyder inte att vi inte är villiga att ändra oss enligt feedback vi får. Tvärtom, vi vill ha en möjlighet att misslyckas och se våra fel för att verkligen förstå varför vi gör saker på ett visst sätt. När vi lär oss något och det erkänns får vi en känsla av prestation som leder till högre personlig produktivitet”.

Generation Z vill ha ledare, och inte chefer, de letar efter förebilder och de värdesätter lärarnas engagemang. Vad de värdesätter mest är praktisk erfarenhet, förklarar Linda. ”Föreställ er en läkare. Skulle ni säga att de vet hur man opererar om de bara har läst om det i böcker? Förmodligen inte. Därför ville jag få praktisk erfarenhet under mina studier”.

3. De är ambivalenta

Efter att ha läst post efter post så var det framförallt en sak som förvånade mig, Generation Z:s ambivalens. Å ena sidan verkar Gen Z övermodig och tror att morgondagens värld kommer bli mycket annorlunda, och de kommer att vara de enda som kan leda i den nya miljön. Klatschiga rubriker av många deras blogginlägg sa oerhört mycket:

”Gen Z på arbetsplats: Vi kan ändra spelreglerna!” av Daniela

”Sluta vara pessimistiska! ”VI” kan vara framgångsrikare än ”DEM” av Callisa

”Anpassa för att investera – Varför Gen Z är framtiden” av Adrian

”Framtiden tillhör Gen Z” av Xin

Samtidigt uttrycker de dock sin rädsla för terrorism, klimatförändringar och ekonomisk instabilitet och detta tillstånd som tidigare generationer lämnat åt dem att reda upp. Som Ankita säger: ”Min generation kan alla aktuella nyheter från hela världen; vi har sett och hört om den ekonomiska krisen och utrotningshotade djur. Vi är en generation som faktiskt bryr sig om hållbar utveckling, eftersom det kanske inte finns mycket kvar när vi har barn eller barnbarn”.

Ett flertal drar slutsatsen att säkerhet inte längre finns och att både globala företag och länder kan destabiliseras mycket fort och bryta samman.

4. Teknologi är ett medel, inte ett mål

De flesta studenter anser teknik som en drivkraft som gör möjligheter tillgängligare. Tawfiq påpekar: ”Jag är en jordansk student som studerar i Schweiz och söker efter praktikmöjligheter i Nordamerika. För 20 år sedan skulle det vara omöjligt”.

Han säger att teknologi erbjuder mer möjligheter än hinder, och slår bort tanken om att Gen Z är distraherade av skärmar, och kan inte koncentrera sig på arbeten. Det är inte bara Tariq som känner så, alla studenter som har skrivit dessa blogginlägg vägrade att definieras bara på grund av deras tillgång, kunskap eller teknologiberoende. Jervis säger att teknologi är ett medel för att gå längre, snabbare och bättre! ”Vår generation är sugen på förbättringar och drivs av nyfikenhet. Det som har hänt under tidigare generationer kommer att bli totalt omgjort av Generation Z eftersom vi kommer att göra stora världsförbättringar, välja nyttig mat i stället för snabbmat, betona diversitet och skapa saker som för tillfället kan vara ofattbara för er”.

Äldre generationer kan peka på Gen Z: s brist på tålamod och betrakta dem som hoppare från en trend till en annan, men Mitsue påpekade att hon föddes i en värld som ständigt rör sig och förändras. ”Jag är medveten att vi vill ha allt JUST NU men det är det vi är vana vid. Med alla tekniska framsteg behöver vi inte ens vänta för att ladda ner någon typ av filer som tidigare generationer. För oss händer allt snabbt och allt är i våra händer”.

Gen Z studenter från Hotel Institute Montreux som är citerade i artikeln, tack för deras blogginlägg: Frk. Christine Murillo (Panama), Frk. Lynn Wyngaard (Nederländerna), Hr. Oliver Aubry de Maraumont (Danmark), Frk. Carolina Pow-Sang (Peru och USA), Frk. Josefin Lundqvist (Sverige), Hr. João Francês (Portugal), Hr. Francesco Liam Gullo (Italien), Frk. Linda Baggio (Italien), Frk. Daniela Callo (Peru), Frk. Callisa Indrawati (Indonesien), Hr. Adrian Johansson (Norge), Hr. Xin Luo (Kina), Frk. Ankita Talapatra (Indien), Frk. An Nguyen (Rumänien and Vietnam), Hr. Tawfiq Irshaidat (Jordanien), Hr. Jervis Wei (Hongkong), Frk. Mitsue Gomez (Panama).

Läs studenterna från Hotel Institute Montreux blogginlägg om Gen Z

Hotel Institute Montreux

Ämnen

Taggar